Αεροσκάφος Airbus A 320 της EgyprAir.
Το αεροσκάφος της Egyptair συνετρίβη νότια της Καρπάθου, εντός του αιγυπτιακού εναερίου χώρου, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) πηγή της ελληνικής υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
“Περί τις 03.29 ώρα Ελλάδος , την ώρα που βρισκόταν στον αιγυπτιακό εναέριο χώρο, το αεροσκάφος εξαφανίσθηκε από τα ελληνικά ραντάρ…συνετρίβη σε απόσταση περίπου 130 μιλίων από το νησί της Καρπάθου”, διευκρίνισε η πηγή.
«Η πτήση MSR 804, A320 των Αιγυπτιακών Αερογραμμών, που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο εισήλθε στο FIR Αθηνών στις 02:24 πμ τοπική ώρα. Αναγνωρίσθηκε και εξουσιοδοτήθηκε από τον αρμόδιο ελεγκτή εναερίου κυκλοφορίας, για την πορεία της πτήσης του. Στις 02:48 πμ μεταβιβάζεται στον επόμενο τομέα ελέγχου και εξουσιοδοτείται από τον αρμόδιο ελεγκτή, για το σημείο εξόδου από το FIR Αθηνών. Ο πιλότος ήταν ευδιάθετος και ευχαρίστησε στα ελληνικά.
Στις 03:27 πμ το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών προσπάθησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για μεταβίβαση επικοινωνίας και ελέγχου από το FIR Αθηνών στο FIR Καΐρου. Παρά τις επανειλημμένες κλήσεις το αεροσκάφος δεν ανταποκρίθηκε, οπότε ο ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας κάλεσε στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς απόκριση από την πλευρά του αεροσκάφους. Στις 03:29 βρίσκεται πάνω στο σημείο εξόδου. Στις 03:29:40 πμ χάνεται το στίγμα του αεροσκάφους από το ραντάρ περίπου 7 ΝΜ νότια/νοτιοανατολικά από το σημείο ΚUMBI, εντός του FIR Καΐρου. Άμεσα ζητήθηκε η συνδρομή των ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας για πιθανό εντοπισμό στόχου, χωρίς αποτέλεσμα. Στις 03:45 πμ ενεργοποιήθηκαν οι διαδικασίες έρευνας και διάσωσης μέσω ΕΚΣΕΔ, ΕΚΑΕ και ΚΕΝΑ, με παράλληλη ενημέρωση του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Καΐρου», αναφέρει ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Το αεροσκάφος Α320 που έχει εξαφανιστεί από το ραντάρ, με 56 επιβάτες και 10μελές πλήρωμα έχει πιθανόν συντριβεί στη θάλασσα, αναφέρουν, την ίδια ώρα αξιωματούχοι της αεροπορικής εταιρίας EgyptAir, αλλά και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στην Αίγυπτο.
Σενάρια
Κανένα σενάριο δεν μπορεί να αποκλεισθεί μέχρι στιγμής σχετικά με την εξαφάνιση του αεροπλάνου της EgyptAir στη διάρκεια της νύκτας, αλλά τα πρώτα στοιχεία και το γεωπολιτικό πλαίσιο δημιουργούν φόβους ότι επρόκειτο για επίθεση, υποστηρίζουν εμπειρογνώμονες.
Η πτήση MS804 εξαφανίσθηκε από τα ραντάρ στις 02:45 ώρα Καΐρου (03:45 ώρα Ελλάδας) ενώ βρισκόταν μέσα στο FIR της Αιγύπτου, “σε απόσταση 30 ή 40 μιλίων (48 έως 64 χλμ.) από την ακτή”, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της EgyptAir, στα ανοικτά της Καρπάθου, σύμφωνα με πηγή της ελληνικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας. Ο αιγυπτιακός στρατός ανακοίνωσε πως δεν έλαβε “κανένα σήμα συναγερμού”.
“Κανένα σενάριο δεν έχει αποκλεισθεί”, δήλωσε ο Γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς, ενώ οι πρόεδροι της Γαλλίας και της Αιγύπτου, ο Φρανσουά Ολάντ και ο Αμπντέλ Φάταχ αλ-Σίσι, “συμφώνησαν να συνεργασθούν στενά για να εξιχνιαστούν το συντομότερο δυνατό οι συνθήκες αυτής της εξαφάνισης”.
Σύμφωνα με τον αεροναυτικό εμπειρογνώμονα Ζεράρ Φελτζέ, “μια μείζων τεχνική βλάβη, η έκρηξη ενός κινητήρα, μια έκρηξη μέσα στο αεροσκάφος (…) δεν μοιάζουν πιθανές”. Σε συνομιλία του με το Γαλλικό Πρακτορείο AFP, υπογραμμίζει πως το A320, που μετέφερε 66 επιβαίνοντες, “ήταν σχετικά πρόσφατο”, αφού βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2003. Εξάλλου το A320 θεωρείται αξιόπιστο αεροσκάφος. “Είναι το αεροπλάνο μέσων αποστάσεων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, κάθε 30 δευτερόλεπτα ένα A320 προσγειώνεται ή απογειώνεται”.
Πρόκειται για “ένα σύγχρονο αεροπλάνο, το συμβάν σημειώθηκε εν πτήσει σε εξαιρετικά σταθερές συνθήκες”, υπογράμμισε ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, πρώην διευθυντής του γαλλικού Γραφείου Ερευνών και Αναλύσεων (BEA), στον ραδιοσταθμό Europe 1. Και η EgyptAir “είναι μια εταιρεία εγκεκριμένη για να εξυπηρετεί την Ευρώπη, συνεπώς δεν βρίσκεται στις μαύρες λίστες”.
Μπορεί το αεροπλάνο να κατερρίφθη εν πτήσει, εσκεμμένα ή κατά λάθος; Το σενάριο αυτό, είτε πρόκειται για πύραυλο εδάφους-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 17 της Malaysia Airlines τον Ιούλιο 2014 πάνω από την Ουκρανία, είτε για πύραυλο θαλάσσης-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 655 της Iran Air που κατερρίφθη κατά λάθος τον Ιούλιο 1988 από ένα αμερικανικό καταδρομικό, δεν είναι πιθανό, σύμφωνα με τον κ. Φελτζέ.
Στο ύψος που πετούσε (37.000 πόδια, δηλαδή πάνω από 11.000 μέτρα) και τόσο μακριά από τις ακτές, το αεροπλάνο ήταν έξω από την εμβέλεια των πυραύλων εδάφους-αέρος φορητού τύπου που έχουν στην κατοχή τους διάφορες μαχητικές οργανώσεις στη Μέση Ανατολή. “Ένας πύραυλος εδάφους όχι, τώρα το να έχει καταρριφθεί από ένα άλλο αεροπλάνο και κατά λάθος, αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί, όμως μου φαίνεται ότι θα το ξέραμε ήδη”, επισημαίνει ο κ. Φελτζέ. Η βόρεια Αίγυπτος, κοντά στις ακτές του Ισραήλ και στη Λωρίδα της Γάζας, είναι “η ζώνη που παρακολουθείται περισσότερο στον κόσμο, μεταξύ άλλων και από δορυφόρους, είναι πολύ πιο δύσκολο να κρύψεις αυτού του είδους την πληροφορία”, διαβεβαιώνει.
Μπορεί να επρόκειτο για επίθεση με εκρηκτικά; Το σενάριο αυτό μοιάζει εκ τον προτέρων το πιθανότερο. Το γεγονός ότι δεν εστάλη κανένα μήνυμα συναγερμού σημαίνει πως υπήρξε ένα “βίαιο γεγονός” που μας κάνει “να σκεφτούμε μια επίθεση”, σύμφωνα με τον κ. Τροαντέκ.
“Προκρίνουμε προφανώς το σενάριο της επίθεσης, αυτό το προκαλεί και η πολιτική ατμόσφαιρα, τείνουμε προς αυτό το σενάριο”, λέει ο κ. Φελτζέ. Η Γαλλία, η οποία έχει πληγεί σκληρά τους τελευταίους μήνες από την οργάνωση Ισλαμικό Κράτος, και η Αίγυπτος, όπου το αυταρχικό καθεστώς του Σίσι ανέτρεψε τον δημοκρατικά εκλεγμένο ισλαμιστή πρόεδρο Μοχάμεντ Μόρσι, είναι αμφότερες στόχοι του τζιχαντιστικού κινήματος. Όμως “εν γένει, όταν γίνονται τέτοιου είδους επιθέσεις, κάποιος αναλαμβάνει την ευθύνη. Θα το ξέρουμε αρκετά γρήγορα”.
Πώς εξηγείται η ενδεχόμενη παρουσία εκρηκτικών μέσα στο αεροπλάνο; Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το αεροσκάφος είχε πραγματοποιήσει χθες, Τετάρτη, πολλά δρομολόγια ανάμεσα στο Κάιρο και την Γαλλία. “Μια βόμβα μέσα στο αεροπλάνο, κάποιος να έβαλε αυτή τη βόμβα στο Ρουασί ή στο Κάιρο, είναι κάτι που είναι πάντα πιθανό”, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο “να στεγανοποιηθεί 100% ένα αεροδρόμιο, ακόμη και το Ρουασί όπου η επιτήρηση είναι μεγάλη. Δεν είναι ένα σενάριο που μπορούμε να αποκλείσουμε”, υποστηρίζει ο Φελτζέ.
“Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να ανακτηθούν συντρίμμια που θα δώσουν ενδείξεις για το δυστύχημα (…) αν υπήρξε έκρηξη, θα υπάρχουν ίσως ίχνη εκρηκτικών”, υπογραμμίζει ο κ. Τροαντέκ.
Relatives of missing EgyptAir flight MS804 passengers are seen center at Cairo Airport, in Cairo, Egypt, 19 May 2016. According to media reports quoting Egyptair on 19 May 2016, EgyptAir Airbus A320 Flight MS804 disappeared off radar some 10 miles (16km) after entering Egypt’s airspace. The plane, said to be carrying 69 people on board, 59 passengers and 10 crew members, took off from France’s Charles de Gaulle airport on 18 May night and was expected to land in Cairo on 19 May early morning. Among the 56 passengers on board the plane were 30 Egyptian nationals, 15 French, two Iraqis, one Briton, Belgian, Kuwaiti, Saudi, Sudanese, Chadian, Portuguese, Algerian and a Canadian. The company said radars lost the plane’s signal when it had flown just over a kilometer into the Egyptian airspace, adding that at that time it was flying at about 11,000 meters. EPA/KHALED ELFIQI
Κανένα σήμα κινδύνου…
Κανένα «σήμα κινδύνου» δεν ελήφθη από το αεροσκάφος της Egyptair που εκτελούσε την πτήση Παρίσι-Κάιρο, ανακοίνωσε ο αιγυπτιακός στρατός στον λογαριασμό του στο Facebook, διαψεύδοντας ισχυρισμό που ανακοινώθηκε νωρίτερα από την αιγυπτιακή αεροπορική εταιρεία.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το γεγονός ότι οι πιλότοι δεν είχαν χρόνο να εκπέμψουν σήμα κινδύνου σημαίνει ότι κάτι αιφνιδιαστικό συνέβη στο αεροσκάφος.
Πρόκειται για την τελευταία μίας σειράς αντιφατικών ανακοινώσεων για την εκπομπή ή μη σήματος κινδύνου από το πλήρωμα της πτήσης MS804 ή αυτόματου σήματος SOS από τα συστήματα του αεροσκάφους.
Αρχικά το πρωί, ο αντιπρόεδρος της Egyptair είχε διαβεβαιώσει ότι δεν εξεπέμφθη κανένα σήμα κινδύνου. Αργότερα, ανακοίνωση της αεροπορικής εταιρείας ανέφερε το αντίθετο, ενώ εκπρόσωπος της εταιρείας διευκρίνιζε ότι «σήμα κινδύνου» ελήφθη από τον αιγυπτιακό στρατό «λιγότερο από 10 λεπτά» πριν από την εξαφάνιση του αεροσκάφους από τα ραντάρ.
«Οι αιγυπτιακές ένοπλες δυνάμεις δηλώνουν ότι δεν έλαβαν κανένα σήμα κινδύνου προερχόμενο από την πτήση αυτή», διαβεβαίωνε πριν από λίγη ώρα ο εκπρόσωπος του αιγυπτιακού στρατού στο Facebook.
Αεροσκάφη και πλοία στέλνει η Γαλλία
Η Γαλλία πρόκειται να στείλει πλοία και αεροσκάφη προκειμένου να βοηθήσουν στις έρευνες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους της EgyptAir με 66 επιβαίνοντες, ανάμεσά τους 15 Γάλλοι, που χάθηκε από τα ραντάρ ενώ πραγματοποιούσε την πτήση από το Παρίσι στο Κάιρο, ανακοίνωσε σήμερα ο γάλλος υπουργός Εξωτερικών Ζαν-Μαρκ Ερό.
“Πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να βρεθεί το αεροπλάνο. Για τον λόγο αυτό είμαστε σε επαφή με τις αιγυπτιακές αρχές, έχουμε κινητοποιηθεί και είμαστε έτοιμοι να στείλουμε τα στρατιωτικά μας μέσα, αεροσκάφη και πλοία, για τον εντοπισμό του αεροπλάνου”, είπε ο Ερό στους δημοσιογράφους μετά το υπουργικό συμβούλιο με τον πρόεδρο Ολάντ.
Ο υπουργός Μεταφορών Αλέν Βινταλίς πρόσθεσε ότι δεν υπήρχε φορτίο στο επιβατικό αεροσκάφος Airbus A320.
Το γαλλικό υπουργείο Εξωτερικών επιβεβαίωσε ότι στο αεροσκάφος επέβαιναν 15 Γάλλοι. “Προφανώς, μπορούμε να φανταστούμε την αγωνία των οικογενειών των επιβαινόντων, μεταξύ αυτών και 15 Γάλλοι”, δήλωσε ο Ερό.
Σίσι: Ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα…
Ο πρωθυπουργός της Αιγύπτου Σερίφ Ισμαΐλ δήλωσε ότι οι έρευνες για το αεροσκάφος της EgyptAir βρίσκονται σε εξέλιξη και ότι είναι πολύ νωρίς για να αποκλεισθεί οποιαδήποτε εξήγηση για τα αίτια του συμβάντος, περιλαμβανομένης της τρομοκρατικής ενέργειας.
«Επιχειρήσεις έρευνας διεξάγονται για το αεροσκάφος στην περιοχή όπου πιστεύεται ότι χάθηκε η επαφή», δήλωσε σε δημοσιογράφους στο αεροδρόμιο του Καΐρου.
Σε ερώτηση σχετικά με το αν αποκλείει την υπόθεση τρομοκράτες να βρίσκονται πίσω από το περιστατικό, ο αιγύπτιος πρωθυπουργός δήλωσε: «Αυτή τη στιγμή, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τίποτε. Οι επιχειρήσεις έρευνας πρέπει να ολοκληρωθούν για να μάθουμε το αίτιο».
48.000 ώρες πτήσεις στο ενεργητικό του το Α-320
Το αεροσκάφος τύπου Airbus A320 της EgyptAir, το οποίο εξαφανίστηκε μεταξύ της Καρπάθου και των αιγυπτιακών ακτών με 66 επιβαίνοντες, είχε παραδοθεί στην εταιρία στα τέλη του 2003 και είχε στο ενεργητικό του 48.000 ώρες πτήσεις, ανακοίνωσε η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία.
“Με λύπη της η Airbus επιβεβαιώνει πως ένα A320 της EgyptAir χάθηκε (…) πάνω από τη Μεσόγειο”, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία.
“Το εν λόγω αεροσκάφος, με στοιχεία εγγραφής Su-GCC, έφερε τον σειριακό αριθμό 2088 και παραδόθηκε στην EgyptAir με την έξοδό του από τη γραμμή παραγωγής τον Νοέμβριο του 2003. Το αεροσκάφος είχε στο ενεργητικό του περίπου 48.000 ώρες πτήσης”, σύμφωνα με την ίδια πηγή, δηλ. περίπου το μισό ης συνολικής διάρκειας πτήσεων ενός Airbus A320.
“Η Airbus είναι έτοιμη να παράσχει κάθε τεχνική βοήθεια στο γαλλικό Γραφείο Έρευνας και Αναλύσεων (BEA), καθώς και στις αρχές που έχουν επιφορτισθεί με την έρευνα”, προσθέτει η εταιρεία, συμμεριζόμενη “την ανησυχία όλων των επηρεαζομένων προσώπων” από την απώλεια του αεροπλάνου.
Καλές οι καιρικές συνθήκες
Δεν υπήρχαν άσχημες καιρικές συνθήκες την ώρα και στην περιοχή όπου το αεροσκάφος της EgyptAir στο οποίο επέβαιναν 66 άνθρωποι εξαφανίστηκε σήμερα το πρωί, ανέφερε η υπηρεσία διαχείρισης του ευρωπαϊκού δικτύου αεροπορικής κυκλοφορίας Eurocontrol.
Δεν είναι ακόμη γνωστό τι συνέβη στο αεροπλάνο, το οποίο εξαφανίστηκε από τα ραντάρ νωρίς σήμερα το πρωί πάνω από τη νότια Μεσόγειο ενώ πετούσε από το Παρίσι στο Κάιρο.
Οι αιγυπτιακές, οι ελληνικές και οι γαλλικές αρχές στέλνουν αεροπλάνα και σκάφη για να βοηθήσουν τις έρευνες για το αεροπλάνο που αγνοείται.
“Δεν υπάρχει σημαντική επίπτωση στην κυκλοφορία αυτή την ώρα, αν και διεξάγονται επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης στην περιοχή”, ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Eurocontrol.
Έτοιμη να συμβάλει η Κύπρος
Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει εκφράσει την ετοιμότητα της να συνδράμει στις έρευνες για εντοπισμό του αιγυπτιακού αεροσκάφους, δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Άμυνας Χριστόφορος Φωκαΐδης.
Σε δηλώσεις του στο Προεδρικό Μέγαρο, μετά το πέρας της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, ο κ. Φωκαΐδης είπε ότι “έχουν ενημερωθεί και τα κέντρα συντονισμού έρευνας διάσωσης τόσο του Καΐρου όσο και του Πειραιά”.
“Αυτή τη στιγμή επιχειρούν στην περιοχή, περίπου 60 ναυτικά μίλια νοτίως του FIR Λευκωσίας, αεροναυτικά μέσα της Ελλάδας και της Αιγύπτου. Έχουμε εκφράσει την ετοιμότητα μας. Έχουν τεθεί σε ετοιμότητα αεροναυτικά μέσα της Κυπριακής Δημοκρατίας, έτσι ώστε αν χρειαστεί ή εάν οι έρευνες επεκταθούν βορειότερα, να είμαστε σε θέση να συνδράμουμε στην όλη επιχείρηση”.
“Το σημείο, το οποίο διεξάγονται οι έρευνες βρίσκεται στα όρια των περιοχών ευθύνης έρευνας και διάσωσης Αιγύπτου και Ελλάδας”, κατέληξε.
http://www.analystsforchange.org/2016/05/blog-post_403.html