Αγοράζω & πουλάω
Μαζέψτε αντικείμενα που θα είναι προς πώληση, χρησιμοποιήστε και ψεύτικα χρήματα, ή κάτι που θα παίζει τον ρόλο αυτό (μπορεί να είναι και φασόλια) και παίξτε το πάντα διαχρονικό «μαγαζί».Ο ένας θα πουλάει και ο άλλος θα αγοράζει. Δεν έχει τόση σημασία για τα παιδιά να γνωρίζουν τις τιμές ή τα ποσά, όσο το να δουν ότι γίνεται αγοροπωλησία. Δίνω χρήματα για να μου δώσεις κάτι και αντίστροφα. Στην πιο «εξελιγμένη» του εκδοχή, μπορεί να έχετε και μια ταμειακή μηχανή-παιχνίδι έτσι ώστε να υπάρχει και πραγματικό ταμείο. Ανάλογα την ηλικία του παιδιού, το παιχνίδι δυσκολεύει (μέτρηση χρημάτων, ρέστα, πρόσθεση, αφαίρεση ποσών…)
Μαθαίνω για τα χρήματα
Στο εμπόριο κυκλοφορούν κάρτες ή βιβλία σχετικά με το ευρώ, που βέβαια απευθύνονται σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Με λίγη εξάσκηση στο σπίτι και στη συνέχεια το παιδί σε ρόλο βοηθού συμμετέχει στις αγορές σας βλέποντας τις τιμές των προϊόντων, πληρώνοντας στο ταμείο ή κάνοντας (με την δική σας υποστήριξη) μικρές αγορές από το περίπτερο.
Μονόπολη
Το κλασικό και πολύ αγαπημένο παιχνίδι προσαρμόστηκε στην εποχή των ευρώ και περιμένει να μεγαλώσει πολλές ακόμη γενιές! Αποτελεί έναν πολύ καλό τρόπο εξοικείωσης με τα χρήματα μιας και που η θεματολογία του κινείται γύρω από αγοραπωλησίες και τα αποτελέσματα αυτών (με σωστή διαχείριση κερδίζεις αλλά εάν δεν έχεις να πληρώσεις πηγαίνεις στην…φυλακή! Πρόσφατα έχει κυκλοφορήσει Μονόπολη για μικρά παιδιά και για τα μεγαλύτερα υπάρχουν και πολλά άλλα παρόμοια παιχνίδια.
Πίνακες επιβράβευσης
Σίγουρα ο κάθε γονιός έχει κάποιους στόχους ή απαιτήσεις για τα όσα πρέπει να γίνονται σε ένα σπίτι από τα παιδιά. Από την προσχολική ηλικία μπορούν να «επιβραβεύονται» για σημαντικά πράγματα που κάνουν και αφορούν στην συμπεριφορά τους («συζητώ και δεν γκρινιάζω») ή στην συνεισφορά τους στο σπίτι (τακτοποιώ τα παιχνίδια μου).
Μπορούμε να φτιάξουμε σχετικά πινακάκια και κάθε φορά που το παιδί πετυχαίνει έναν στόχο να βάζουμε ένα αυτοκόλλητο ή μια ζωγραφιά. Στο τέλος της εβδομάδας εάν το παιδί έχει πετύχει πολλούς από τους στόχους του, το «πληρώνουμε».
Σε μικρή ηλικία όχι με χρήματα, αλλά με μια βόλτα κάπου που του αρέσει, με μια λιχουδιά, με κάτι που έχει ζητήσει να κάνουμε παρέα. Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν, μπαίνουν και τα χρήματα σε αυτή τη διαδικασία και εντάσσονται στο χαρτζιλίκι τους ως «έξτρα» εργασίες.
Το βασικό όλων, είναι ότι οι περισσότερες συμπεριφορές των γονιών αντιγράφονται από τα παιδιά. Έτσι εάν εμείς δεν δείξουμε ότι έχουμε καταναλωτική συνείδηση ή δεν αναφερόμαστε στο ότι τα χρήματα είναι για να εξυπηρετούν ορισμένους σκοπούς στην ζωή μας αλλά προσέχουμε στην διαχείριση τους χωρίς να τα υποτιμούμε ή υπερτιμούμε, τότε θα χάσουν και τα παιδιά τον έλεγχο και δεν θα έχουν μια σαφή εικόνα για το πώς πρέπει να τα διαχειρίζονται.
Πολλοί γονείς παίρνουν μαζί τα παιδιά τους στα αυτόματα μηχανήματα της τράπεζας και δεν εξηγούν ποτέ στα παιδιά ποια είναι η χρήση αυτών των μηχανημάτων. Μήπως όμως έτσι τα παιδιά θεωρούν ότι όταν μας τελειώνουν τα χρήματα, πηγαίνουμε σε ένα μηχάνημα και μας δίνει….
Δεν χρειάζεται να αφιερώσουμε χρόνο για να κάνουμε «μάθημα» στα παιδιά. Το μόνο που χρειάζεται είναι να αφιερώνουμε λίγο από τον χρόνο μας όταν ψωνίζουμε, όταν πηγαίνουμε στην τράπεζα, να μιλάμε στο παιδί, αναλόγως την ηλικία του, για τις συμπεριφορές μας.
«Στην τράπεζα μπαίνουν τα χρήματα που παίρνω από την δουλειά μου κάθε μήνα και κάνω μικρές αναλήψεις κάθε φορά για να καλύψουμε τις ανάγκες μας ή να πάρουμε κάτι που μας αρέσει».
Τα παιδιά είναι σε θέση να κατανοήσουν περισσότερα απ’ όσα νομίζουμε. Λέξεις και πράξεις δικές μας καταγράφονται αμέσως.
Πριν φύγετε από το σπίτι για το super market κάντε παρέα την λίστα για τα ψώνια σας. «Τι μας χρειάζεται; Ας τα σημειώσουμε για να μην ξεχάσουμε τίποτε αλλά και για να μην χαλάσουμε άσκοπα τα χρήματα μας». Φυσικά στο super market μπορείτε να ξεφύγετε λιγάκι από την λίστα αγοράζοντας κάτι που σκεφτήκατε εκείνη τη στιγμή. Αλλά είναι καλό να βλέπει το παιδί ότι αυτό είναι η εξαίρεση ή γιατί όχι «η πολυτέλεια».
Σκεφτείτε ότι τα παιδιά έχουν να λάβουν πάρα πολλές πληροφορίες κι εμείς καλούμαστε να τις κάνουμε όσο το δυνατόν απλές και κατανοητές. Ο καλύτερος λοιπόν τρόπος γι’ αυτό είναι ο βιωματικός.
Μπορείτε μέσα από τις χρηματικές σας συναλλαγές να ενισχύσετε (γιατί όχι) και την φιλανθρωπική συνείδηση του παιδιού. Υπάρχουν προϊόντα τα οποία υποστηρίζουν οργανώσεις που επενδύουν τα χρήματα στο καλό ανθρώπων ή του περιβάλλοντος σε όλο τον κόσμο.
Χαρτζιλίκι
Όταν δείτε ότι το παιδί σας είναι έτοιμο να διαχειριστεί ακόμη και ένα μικρό ποσό χρημάτων το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να του αγοράσετε έναν κουμπαρά. Εάν είναι μεγαλύτερο, μπορεί να του ανοίξετε και έναν τραπεζικό λογαριασμό, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν αφορά άμεσα το εβδομαδιαίο «εισόδημα» του. Τον λογαριασμό μπορεί να τον χρησιμοποιεί για μακροπρόθεσμα σχέδια που έχει και σε περιπτώσεις που κάποιοι συγγενείς θέλουν να του κάνουν ένα δώρο, να «επενδύουν» στον λογαριασμό του.
Σε σχέση με το συστηματικό χαρτζιλίκι, φροντίστε αυτό να καλύπτει κάποια καθημερινά του έξοδα (ενδεχομένως για το κυλικείο του σχολείου του) αλλά και κάτι παραπάνω.
Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν μπαίνει στο πρόγραμμα τους και η βόλτα. Φροντίστε το χαρτζιλίκι τους να μπορεί να καλύψει κάτι που θα φάνε ή που θα πιούν έξω, αλλά και το εισιτήριο τους στο σινεμά. Δυστυχώς στην σύγχρονη εποχή, πολλοί γονείς λόγω έλλειψης χρόνου «εξαγοράζουν» τις τυχόν ενοχές που έχουν δίνοντας στα παιδιά τους μεγάλο χαρτζιλίκι. Ειδικά σε ένα τόσο ευαίσθητο κομμάτι όσο είναι η διαχείριση των χρημάτων, χρειάζεται μέτρο. Μην ξεχνάτε ότι μέσα από αυτό, ο τελικός στόχος είναι η διαπαιδαγώγηση ενός σωστού αυριανού καταναλωτή.
Το τελικό συμπέρασμα σε όλα αυτά είναι ότι τα παιδιά μεγαλώνοντας δεν πρέπει ούτε να υπερεκτιμήσουν ούτε να υποτιμήσουν τα χρήματα. Δεν θέλουμε να γίνουν σπάταλοι, αλλά δεν πρέπει επίσης να είναι τσιγκούνηδες. Οι γονείς αποτελούν πρότυπο και φροντίζουν να δώσουν ευθύνες, επιβραβεύσεις και στόχους για την σωστή διαχείριση των χρημάτων.
http://www.paidorama.com/Παιδί/παιδιά/Το-παιδί-και-η-σχέση-του-με-τα-χρήματα.html