Μέχρι 30 Απριλίου ισχύει η προσφορά των Αμερικανών για τον εκσυγχρνισμό 85 F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας - Θέλουν να συνάψουν συμφωνία για χρονομίσθωση δύο γαλλικών φρεγατών
Αγώνα δρόμου για να ληφθούν οι αποφάσεις που θα ενεργοποιήσουν εξοπλιστικά προγράμματα με σκοπό να θωρακιστούν οι ένοπλες δυνάμεις και να σταλεί το μήνυμα στην Αγκυρα ότι η αποτρεπτική δύναμη του ελληνικού στρατού θα ενισχυθεί κάνει η κυβέρνηση. Στο πλαίσιο αυτό, σήμερα στις 18:00 το απόγευμα (δηλαδή μετά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ) αναμένεται να συγκληθεί το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας για να ληφθούν συγκεκριμένες αποάσεις.
Το ΚΥΣΕΑ αναμένεται να δώσει το πράσινο φως για να προχωρήσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των μαχητικών αεροσκαφών F-16. Οι προθεσμίες είναι ασφυκτικές: οι Αμερικανοί έχουν δώσει περιθώριο μέχρι τις 30 Απριλίου για να προχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση στην παραγγελία με τις προσφερόμενες σήμερα τιμές. Στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας έχουν αποφασίσει να αναβαθμίσουν τα 85 πιο σύγχρονα αμερικανικά F-16 που έχει η Πολεμική Αεροπορία (πρόκειται για 55 αεροσκάφη F-16 Block 52+ και 30 μαχητικά τύπου F-16 Block 52+ Advanced), τα οποία θα εκσυγχρονιστούν στην πιο νέα έκδοση Viper.
Η τουρκική επιθετικότητα αναγκάζει τον υπουργό Αμυνας Πάνο Καμμένο να προκρίνει λύσεις υψηλού κόστους που πλήττουν την οικονομία, οι οποίες θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν είχαν πάρει στα σοβαρά το θέμα των εξοπλιστικών προγραμμάτων
Το κόστος της συγκεκριμένης προμήθειας αναμένεται να φτάσει το 1,1 δισ. ευρώ, αν και στο Πεντάγωνο λένε ότι στην τελική τιμή θα συμπεριληφθεί και το πρόγραμμα Follow On Support ώστε τα εκσυγχρονισμένα μαχητικά αεροσκάφη να έχουν υψηλή διαθεσιμότητα και για τα επόμενα χρόνια. Το πρώτο αναβαθμισμένο F-16 σχεδιάζεται να παραδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία το 2021, δηλαδή σε τρία χρόνια από σήμερα.
Το ΚΥΣΕΑ αναμένεται να λάβει απόφαση και για την προμήθεια υλικών για τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη Mirage των οποίων η διαθεσιμότητα είναι χαμηλή, κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Οι Γάλλοι έχουν προτείνει αναβάθμιση των Mirage 2000 και 2000-5, όμως το κόστος ανέρχεται στα 860 εκατ. ευρώ και θεωρείται απαγορευτικό με δεδομένα τα διαθέσιμα κονδύλια.
Συντήρηση Mirage
Η Αθήνα θέλει να υπογράψει με το Παρίσι σύμβαση Follow On Support ώστε να έχει διαθέσιμα όσο το δυνατόν περισσότερα Mirage 2000-5, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα. Κι αυτό διότι τα γαλλικά αεροσκάφη μπορούν να μεταφέρουν τους πυραύλους cruise τύπου Scalp που έχει στο οπλοστάσιό της η Πολεμική Αεροπορία, το μοναδικό στρατηγικό όπλο των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων.
Στην επίθεση που εξαπέλυσαν οι ΗΠΑ, η Γαλλία και η Βρετανία τα ξημερώματα της 14ης Απριλίου εναντίον εγκαταστάσεων του καθεστώτος του Μπασάρ Αλ Ασαντ, τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη εξαπέλυσαν εννέα πυραύλους τύπου Scalp για την καταστροφή στόχων στη Συρία.
Σε μια εποχή που η τουρκική αναθεωρητική πολιτική ξεδιπλώνεται μέρα με την ημέρα, τα μέλη της ελληνικής κυβέρνησης θεωρούν ότι η απόφαση ενίσχυσης του στόλου των Mirage με ανταλλακτικά θα στείλει ένα ισχυρό μήνυμα αποτροπής. Το ερώτημα ωστόσο είναι πότε θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για να ξεκινήσει ο εφοδιασμός της Πολεμικής Αεροπορίας με ανταλλακτικά που θα ξαναδώσουν ζωή στα γαλλικά μαχητικά.
Η ελληνική πλευρά θέλει να ισχυροποιήσει και τις ναυτικές της δυνάμεις, με δεδομένη την τουρκική δραστηριότητα στο Αιγαίο αλλά και την πρόθεση της Λευκωσίας να συνεχίσει την προσπάθεια για να πετύχει την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που υπάρχουν στη θαλάσσια περιοχή εντός της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Το πρωθυπουργικό γραφείο και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος έδωσαν εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών να υποβάλουν επίσημο αίτημα στη Γαλλία για την απόκτηση δύο φρεγατών τύπου Fremm μέσω χρονομίσθωσης (leasing).
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμυνας Φώτης Κουβέλης είπε ότι η Αθήνα θέλει να έχουν έρθει οι δύο γαλλικές φρεγάτες μέσα στο καλοκαίρι. Ο φιλόδοξος στόχος να ενταχθούν στο Πολεμικό Ναυτικό μέχρι τον Αύγουστο είναι δύσκολο να επιτευχθεί αφού εκτός των άλλων πρέπει να διευθετηθούν εγκαίρως δύσκολες λεπτομέρειες και συμβατικές δυσκολίες σχετικά με τον επιμερισμό των κινδύνων που κρύβει το πρόγραμμα leasing.
Στη σκιά του σκανδάλου με τα υπέργηρα Ρ-3
Η σπουδή της ελληνικής κυβέρνησης να τρέξει εξοπλιστικά προγράμματα που είχαν ανασταλεί λόγω της οικονομικής κρίσης και της ευρείας καχυποψίας ότι τέτοιου είδους αγορές κρύβουν μίζες εξηγείται εύκολα από την όξυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Εκ των πραγμάτων τίθενται μια σειρά από νομιμοποιημένα ερωτήματα για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. και τις προτεραιότητες που είχαν θέσει ο Αλέξης Τσίπρας με τον Πάνο Καμμένο. Είχε προκαλέσει πολιτικό σεισμό η αποκάλυψη από το «ΘΕΜΑ» ότι η πρώτη απόφαση της κυβέρνησης Τσίπρα ήταν ο εκσυγχρονισμός πέντε υπέργηρων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας τύπου P-3 για την αναβάθμιση των οποίων θα εκταμιευθούν 500 εκατ. δολάρια.
Από τον Σεπτέμβριο του 2015 μέχρι τον Μάρτιο του 2018, οι Ελληνες φορολογούμενοι έχουν εκταμιεύσει 342 εκατ. δολάρια, περίπου το 78% του συνολικού προϋπολογισμού για τον εκσυγχρονισμό όλων των P-3, χωρίς να έχουν παραλάβει ούτε ένα αεροσκάφος! Ακόμη και όταν το Πολεμικό Ναυτικό αρχίσει να τα παραλαμβάνει, τα P-3 θα μπορούν χρησιμεύουν μόνο για επιτήρηση από αέρος και όχι για δράση στο πεδίο της μάχης... Κι αυτό από μόνο του δείχνει ότι αυτά τα 342 εκατ. δολάρια θα μπορούσαν να έχουν διατεθεί για να είναι ετοιμοπόλεμα μαχητικά που δεν πετάνε λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, ή να έχει ξεκινήσει η αναβάθμιση των μαχητικών που καρκινοβατεί γα περισσότερο από μια 10ετία και την οποία όλοι τώρα θέτουν ως προτεραιότητα.
Ακόμη και η λύση της χρονομίσθωσης φρεγατών, την οποία τώρα όλοι προκρίνουν ως επείγουσα λόγω της τουρκικής επιθετικότητας, είναι επιλογή υψηλού κόστους και αθροιστικά θα στοιχίσει ακριβότερα από μια συμφωνία ναυπήγησης που θα μπορούσε να είχε γίνει χρόνια πριν...
https://www.protothema.gr/politics/article/781117/trehoun-gia-exoplismous-horis-programma-kai-diadikasies/