Βενζινάδικο δίπλα στα σύνορα έτοιμο να ολοκληρωθεί, τουλάχιστον ένα ακόμη οικόπεδο διατίθεται προς πώληση δίπλα στα σύνορα Ροδόπης – Βουλγαρίας
«Ταφόπλακα» για το επιχειρείν στη Ροδόπη, οι όποιες προτάσεις διαχρονικά βρίσκουν κλειστά «αυτιά»
Διονύσης Βοργιάς
Οι Βούλγαροι έχουν αρχίσει να επενδύουν δίπλα στα σύνορα …και πολύ καλά πράττουν προς ενίσχυση του δικού τους εγχώριου επιχειρείν. Εύλογα, όμως, προκύπτει το ερώτημα, τι είναι αυτό που κάνει η ελληνική Πολιτεία, προκειμένου να αντιστραφεί η τάση εκροής του χρήματος από την Ροδόπη (και γενικά τους συνορεύοντες νομούς με χώρες όπως η Βουλγαρία), και να ενισχυθεί το δικό μας τοπικό επιχειρείν.
Το πρόσφατο παράδειγμα ανέγερσης μεγάλου πρατηρίου καυσίμων περί των δύο χιλιομέτρων από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, μετά το συνοριακό σημείο διέλευσης Μακάζα – Νυμφαία, αποτελεί ένα ακόμη «καμπανάκι» σε μία κατάσταση που διαρκώς διογκώνεται και μελλοντικά μπορεί ακόμη να αποτελέσει και «ταφόπλακα» για το επιχειρείν στη Ροδόπη.
Όσα κάνουν οι γείτονες
Φαίνεται πως όσα κάνουν οι γείτονες, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές, άλλα τόσα …δεν κάνει η ελληνική Πολιτεία. Από το άνοιγμα του κάθετου άξονα και μετά, η Ροδόπη μόλις λίγα έχει κερδίσει, κυρίως σε τουρισμό, ο οποίος όμως στην συντριπτική του πλειοψηφία κατευθύνεται προς Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Χαλκιδική και αλλού. Την ίδια ώρα, όμως, ο νομός πολλά φαίνεται να έχει απολέσει, κι αυτό το λένε οι ίδιοι οι επαγγελματίες.
Οι Βούλγαροι γείτονές μας επενδύουν δίπλα στα σύνορα, όχι μόνο με το σχεδόν ολοκληρωμένο πρατήριο της Vukoil, αλλά και με άλλες υποδομές που αναμένεται να δημιουργηθούν με τα χρόνια, όπως προδίδει η κινητικότητα σε πωλητήρια οικοπέδων κοντά στα σύνορα. Πλήθος διαφημιστικών ταμπελών, από την είσοδο στη Βουλγαρία μέχρι και το Κίρκοβο, δείχνουν σωστή συνεργασία Πολιτείας – ιδιωτών προς διαφήμιση των υπηρεσιών/προϊόντων/παροχών που μπορεί να βρει κανείς στην Βουλγαρία. Η θέση σε εφαρμογή της ηλεκτρονικής βινιέτας αποτελεί ένα σταθερό έσοδο για τους γείτονες, που καλώς το έχουν τοποθετήσει, προκειμένου όσοι εισέρχονται στο εθνικό τους δίκτυο, να έχουν καταβάλει κάποιο κόμιστρο.
Όσα δεν κάνουμε εμείς
Αντίθετα, στην ελληνική πλευρά κανένα οικόπεδο πλησίον του κάθετου άξονα δεν φαίνεται ρεαλιστικά αξιοποίησιμο, ενώ το μόνο που προδίδει ότι ο επισκέπτης βρίσκεται σε ελληνικό έδαφος, είναι μία ξεθωριασμένη-βαμμένη ελληνική σημαία στην πρώτη βουνοπλαγιά. Καμία διαφημιστική ταμπέλα, όχι απαραίτητα ιδιωτών, αλλά από την Περιφέρεια ΑΜ-Θ ή τον Δήμο Κομοτηνής δεν υπάρχει. Επίσης, δεν υπάρχει καμία σοβαρή πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση πάταξης του παραεμπορίου, όπως για παράδειγμα η παρουσία μόνιμων αρμόδιων μεικτών ελεγκτικών κλιμακίων από την πλευρά της Ελλάδας στον συνοριακό σημείο διέλευσης της Νυμφαίας. Οι Βούλγαροι, επίσης, ξεκινώντας από το Κίρκοβο για παράδειγμα, μέχρι και την ακτή του Φαναρίου, δεν καλούνται να καταβάλουν ούτε μισό ευρώ υπέρ του ελληνικού δημοσίου. Το οποίο, ασφαλώς, την ίδια ώρα χάνει εκατομμύρια, ελέω παραεμπορίου και φυγής χρήματος. Επίσης, από τον κάθετο άξονα απαγορεύεται η διέλευση λεωφορείων, ως δήθεν αποτρεπτικός μηχανισμός για το παραεμπόριο, το οποίο όμως ούτως ή άλλως οργιάζει ελλείψει «πειστικού» ελεγκτικού μηχανισμού.
Προτάσεις για όλα τα παραπάνω έχουν κατατεθεί από τους τοπικούς φορείς της Ροδόπης με κάθε ευκαιρία, αλλά έχουν αγνοηθεί παντελώς, σχεδόν από το σύνολο της Πολιτείας, των πολιτικών της περιοχής και των τοπικών αυτοδιοικητικών. Ασφαλώς, δικαιολογίες για το ότι τα παραπάνω «δεν μπορούν να γίνουν», όπως ακούγεται, υπάρχουν πολλές, το θέμα όμως υψώνεται κομβικό και αφορά την ίδια την επιβίωση των τοπικών επαγγελματιών, άρα κάποια στιγμή πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση όχι αν μπορούν να εφαρμοστούν οι προτεινόμενες λύσεις, αλλά να βρεθούν οι νόμιμες λύσεις που να μπορούν αύριο κιόλας να βοηθήσουν τον τόπο.
Απηυδισμένοι οι πρατηριούχοι ν. Ροδόπης
Δικαίως απηυδισμένοι είναι οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων που δραστηριοποιούνται στο νομό Ροδόπης. Αν και έχουν πιο χαμηλές τιμές σε σχέση με τους γειτονικούς νομούς Ξάνθης κι Έβρου, «η κίνηση από όταν άνοιξε ο κάθετος άξονας έχει πέσει 35-40%, κι όταν ανοίξει το νέο πρατήριο καταλαβαίνετε που πηγαίνει το πράγμα…», όπως λέει στον «Χ» ο πρατηριούχος υγρών καυσίμων και μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Γιώργος Τζαμπαζλής. Θέτει ευθύς εξαρχής ζήτημα επιβίωσης του κλάδου αλλά και άλλων κλάδων εμπορίου στη Ροδόπη, για να διερωτηθεί «που είναι οι βουλευτές του νομού μας». Βλέπει ΦΠΑ, Εφορία, φορολογία καυσίμου, όλα να είναι πιο ακριβά στην Ελλάδα σε σχέση με την Βουλγαρία και εύλογα διαπιστώνει ότι «δεν μπορούμε να τους ‘πολεμήσουμε’», αναφερόμενος στους επαγγελματίες της Βουλγαρίας, οι οποίοι δεν έχουν ‘φοροεπιδρομή’ στις επιχειρήσεις τους.
Ο κος Τζαμπαζλής δεν παρουσιάζεται επικριτικός απέναντι στους καταναλωτές και δικαιολογεί το να πάει κανείς στην γείτονα για ψώνια, καθόσον «τα βαλάντια στην Ελλάδα έχουν πέσει». «Δεν φταίμε εμείς για τις τιμές, ούτε φταίνε οι συμπολίτες μας που πάνε Βουλγαρία, φταίει το σύστημα», λέει σχηματικά, διαπιστώνοντας ότι «αυτή η δουλειά (σ.σ. πρατήρια) …δεν πάει άλλο στην περιοχή μας». Εξηγεί, επίσης, ότι αντίστοιχα φαινόμενα απαντώνται και σε άλλους νομούς που συνορεύουν με χώρες όπως η Βουλγαρία, η Βόρεια Μακεδονία ή η Αλβανία. Ασφαλώς, όσο πιο κοντά στην γειτονική χώρα, τόσο μεγαλύτερες οι πληγές, και αν αναλογιστεί κανείς το ‘μισάωρο’ που χωρίζει Κομοτηνή – Κίρκοβο, αντιλαμβάνεται και τα αποτελέσματα της γειτονίας. Τέλος, ο κος Τζαμπαζλής χτυπάει «καμπανάκι» κινδύνου όχι μόνο για τον δικό του κλάδο, αλλά και για τους κλάδους των μάρκετ, της ποτοποιίας κι όχι μόνο, ζητώντας, έστω και την ύστατη στιγμή, κάποια πρωτοβουλία από την ελληνική Πολιτεία.
https://www.xronos.gr/reportaz/oi-voylgaroi-ependyoyn-dipla-sta-synora-hrima-kanei-ftera-apo-tin-rodopi?fbclid=IwAR0VbWRAt3R_dFYv7qC6xOvZiqC0vAZ_bv_6yjEnddLOF0fIdhLzzeh8cAs