Η πρώτη ημέρα του Νέου Μουσείου για τους επισκέπτες - Τί είπαν τα ξένα ΜΜΕ
Μία
λιτή και συγκινητική τελετή με το σαφές μήνυμα – όπως ακούστηκε και δια στόματος του υπουργού Πολιτισμού – ότι είναι «τα Μάρμαρα που καλούν τα Μάρμαρα», άνοιξε τις πύλες του για όλο τον κόσμο το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Την Κυριακή τα εγκαίνια βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των διεθνών ΜΜΕ (με «γενναιόδωρα»και λιγότερο «γενναιόδωρα» σχόλια) , ενώ ήδη έχουν πωληθεί 17.000 εισιτήρια μέσω της ιστοσελίδα του μουσείου. Εδώ στην Ελλάδα όμως, εκατοντάδες τυχεροί επισκέπτες έχουν ήδη καταφέρει να θαυμάσουν τους θησαυρούς του Νέου Μουσείου, ξεναγημένοι από τον πρόεδρο κ. Παντερμαλή.
Πρώτη μέρα για τους επισκέπτες Εντυπωσιασμένοι έφυγαν την Κυριακή οι πρώτοι επισκέπτες του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, με τους Έλληνες να δηλώνουν «συγκινημένοι» και «υπερήφανοι» και τους ξένους επισκέπτες να εκφράζουν το θαυμασμό τους για τα μοναδικά μνημεία του δυτικού πολιτισμού που μπορούν για πρώτη φορά να δουν σε ενιαία μορφή. Την Κυριακή προσήλθαν, σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ Έλληνες από όλες τις γωνιές της χώρας, καθώς και τουρίστες από πληθώρα χωρών.
Πάνω από 17.000 εισιτήρια έχουν ήδη πωληθεί Η εικόνα του ενδιαφέροντος που υπάρχει για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης διατυπώνεται και στην μεγάλη ζήτηση των εισιτηρίων – τα οποία μέχρι την Τρίτη θα μπορεί κανείς να προμηθευτεί από την ιστοσελίδα του Μουσείου μόνο μέσω e ticketing - καθώς έχουν ήδη «κλειστεί» πάνω από 17.000 εισιτήρια. Την πρωτοκαθεδρία στους αγοραστές τους έχουν οι Έλληνες, με Αμερικανούς και Βρετανούς να ακολουθούν.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον διατυπώνεται και για την ιστοσελίδα του Νέου Μουσείου
www.theacropolismuseum.gr καθώς το έχουν επισκεφθεί μέχρι στιγμής 120.000 άνθρωποί από σχεδόν 140 χώρες.
Ένα εκατομμύριο παρακολούθησαν από το σπίτι Ένα εκατομμύριο τηλεθεατές παράλληλα, είδαν από την τηλεόραση την όμορφη τελετή των εγκαινίων του Σαββάτου. Η μέση τηλεθέαση γύρω στις 9 το βράδυ ήταν 40,6%. Την τελετή «κάλυψε» ραδιοφωνικά και η κρατική ραδιοφωνία και την αναμετέδωσε σε όλο τον κόσμο μέσω της «Φωνής της Ελλάδας».
Πώς είδαν τα ξένα ΜΜΕ τα λαμπρά εγκαίνια Εικόνες θαυμασμού, ομορφιάς και συγκίνησης μεταδίδονται την Κυριακή από τα ΜΜΕ όλου του κόσμου για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης που αποκάλυψε το σύμβολο των αξιών του δυτικού πολιτισμού, δηλαδή τον Παρθενώνα. Τα περισσότερα ρεπορτάζ κάνουν λόγο για την σιωπηλή κραυγή που το Μουσείο απευθύνει για την επανένωση των Μαρμάρων, αλλά και για τις ομιλίες των Ελλήνων αξιωματούχων που μίλησαν για την ανάγκη πίεσης προς τη Βρετανία, για την επιστροφή.
Οι
New York Times φιλοξενούν συνέντευξη του Έλληνα υπουργού Πολιτισμού
Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος αναφέρει στον δημοσιογράφο: «
Κοιτάξτε γύρω σας. Αυτό που βλέπετε δεν σας φαίνεται ισχυρό αντεπιχείρημα στον ισχυρισμό ότι η Ελλάδα δεν έχει έναν χώρο αξιόλογο για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα;». Τη λαμπρή τελετή κάλυψε με ρεπορτάζ του και το
Associated Press κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην «ηχηρή απουσία» κρατικών αξιωματούχων από τη Βρετανία, η οποία όπως αναφέρει το δημοσίευμα «έχει αρνηθεί επανειλημμένα να επαναπατρίσει δεκάδες από τα γλυπτά του Παρθενώνα, που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο».
«Αρχαίοι θεοί και Κένταυροι έλαμψαν ξανά στη ζωή, κουκουβάγιες και ελάφια χόρεψαν στον Αττικό ουρανό και αγάλματα αρχαίων κοριτσιών μας έκλεισαν το μάτι και τίναξαν τα μαλλιά τους καθώς η Ελλάδα εγκαινίασε το Μουσείο της Ακρόπολης, υποστηρίζοντας ότι τα έργα τέχνης της Ακρόπολης του 5ου αιώνα πρέπει να επανενωθούν» αναφέρει η ανταπόκριση του
Bloomberg από την Αθήνα.
«
Το υπερσύγχρονο μουσείο της Αθήνας προκαλεί τη Βρετανία για τα Μάρμαρα» αναφέρει ο τίτλος δημοσιεύματος των
Times του Λονδίνου, σημειώνοντας ότι «
η Ελλάδα χθες χρησιμοποίησε τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης ως μία “επίθεση” προς τη Βρετανία για τη μη επιστροφή των Ελγινείων Μαρμάρων». Εκτενή αναφορά στα εγκαίνια γίνονται και από το
BBC, όπου αναφέρεται η ιστορία των Μαρμάρων και του Λόρδου Έλγιν λέγοντας ότι «
τα είχε αφαιρέσει από το ναό όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα, η οποία ήταν υπό την κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας». «Το Βρετανικό Μουσείο έχει επικαλεστεί το επιχείρημα ότι η Ελλάδα δεν έχει κατάλληλο χώρο να στεγάσει τα Μάρμαρα – ένα επιχείρημα στο οποίο η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί ότι απαντά το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης», αναφέρεται.
«Τα μουσεία δεν φημίζονται ως τόποι φορτισμένοι συναισθηματικά. Όμως κάθε τι από το γυάλινο και γωνιώδες κτίσμα που βρίσκεται στους πρόποδες του λόφου της Ακρόπολης είναι φορτισμένο συναισθηματικά» αναφέρει ο
ανταποκριτής του BBC στην Αθήνα.
«Ο σχεδιασμός είναι ρηξικέλευθος, τα εκθέματα του κόβουν την ανάσα και το «στολίδι» του μουσείου έχει στόχο να ρίξει έναν πολιτισμικό και πολιτικό κεραυνό, τόσο δυνατό, όσο έριχνε κάποτε η θεά Αθηνά» αναφέρει.
Αρκετά «δηλητηριώδες» είναι το δημοσίευμα του
βρετανικού Independent, στο οποίο αναφέρεται ότι «
από μακριά το μουσείο φαίνεται σαν ένα πολυώροφο πάρκινγκ» καθώς όπως αναφέρει «το
γκρίζο τσιμέντο και οι γωνίες έρχονται σε αντίθεση με το μάρμαρο της Ακρόπολης στη σκιά της οποίας βρίσκεται». Αναφέρεται επίσης ότι «
σε αντίθεση με κάθε άλλο μουσείο του κόσμου, αυτό εδώ σχεδιάστηκε για να στεγάσει κάτι που δεν έχει στην ιδιοκτησία του».
«Μιλάμε φυσικά για τα περίφημα Ελγίνεια Μάρμαρα που αποσπάστηκαν από τον Παρθενώνα (…) και τώρα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. (…) Η Ελλάδα τα θέλει πίσω και έχοντας αποτύχει στα λεκτικά επιχειρήματα, δοκιμάζει τα οπτικά» αναφέρει η δημοσιογράφος.
«
Το μουσείο της Ακρόπολης: Συγκινητικό και καταραμένο» είναι ο τίτλος της γαλλικής
Monde για το Νέο Μουσείο το οποίο όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα είχε μία «δύσκολη γέννηση».
«
Γιορτινά εγκαίνια για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης» είναι ο τίτλος του δημοσιεύματος της γερμανικής
Die Zeit.
«Με τα εγκαίνια του νέου μουσείου της Ακρόπολης η Αθήνα θέτει ένα ερώτημα: Σε ποιόν ανήκει η Τέχνη; Στα Μουσεία, στα Έθνη ή στην Ανθρωπότητα; Το μοντέρνο κτίσμα είναι επίσης ένα πολιτισμικό και ιστορικό σύμβολο» αναφέρει ο
Μπέρτολντ Ζέεβαλντ, αρθρογράφος της
Die Welt.
«
Ένα μουσείο σαν βουβή κατηγορία» είναι ο γλαφυρός τίτλος της γερμανικής
Der Standard, στο άρθρο της οποίας επισημαίνεται ότι «
το νέο μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα ανοίγει – και ως μία πολιτική πράξη».«
Γύρνα στην πατρίδα, Παρθενώνα» τιτλοφορείται το δημοσίευμα της ιταλικής
La StampaΣτο όνειρο της
Μελίνας Μερκούρη αναφέρεται το δημοσίευμα της ισπανικής
El Pais , στο οποίο αναφέρεται ότι τώρα το όνειρο αυτό γίνεται πραγματικότητα στην πυκνοκατοικημένη συνοικία Μακρυγιάννη.